Saturday, June 18, 2011

တူးဒီႏွင့္ယေန႔ ကမၻာ

ယေန႔ စာသင္ခန္းသ႔ုိ 10-မိနစ္ခန္႔ ေနာက္က်မွေရာက္သြားပါသည္။ မည္သည့္အေၾကာင္းအရာသင္ေန သည္ကား မသိရေသး။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာ့ထံမွ hand-out ေလးယူၾကည့္လုိက္သည့္အခါ အရိယပရိေယသန သုတ္အေၾကာင္းသင္ေနမွန္း သိလုိက္ရပါသည္။ ယင္းသုတ္ေတာ္သည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ သာ၀တိၳျပည္၊ ေဇတ ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူစဥ္က ေဟာၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္းအရာ အားျဖင့္ ျမင့္ျမတ္ေသာသူတုိ႔၏ ရွာေဖြျခင္း အေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင္းလည္း အရိယပရိေယသန သုတ္ဟု နာမည္တြင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အမွန္အားျဖင့္ကား ဤသုတ္၏ အမည္သည္ ပါသရာသိသုတ္ျဖစ္ၿပီး မဇၩိမနိကာယ္၊ မူလပဏၰာသ၊ ၾသပမၼ၀ဂ္၌လာ၏။ အရိယပရိေယသန(ျမတ္ေသာရွာေဖြျခင္း)ဟုသာ ဆုိထားေသာ္လည္း ဤေခါင္းစဥ္ေအာက္၌ကား ရွာေဖြျခင္း (၂) မ်ဳိးအေၾကာင္းကုိ ေဟာထားပါသည္။ ယင္းတုိ႔ကား

၁။ အနရိယပရိေယသန = မျမင့္ျမတ္ေသာရွာေဖြျခင္းႏွင့္
 
၂။ အရိယပရိေယသန= ျမင့္ျမတ္ေသာရွာေဖြျခင္း ဟူ၍ျဖစ္၏။

မျမင္႔ျမတ္ေသာရွာေဖြျခင္း ဟူသည္မွာ မိမိကိုယ္တိုင္က ျဖစ္ျခင္းပ်က္ျခင္းတည္းဟူေသာ ေဖာက္ျပန္မႈအစဥ္၊ မရပ္မနားတရစပ္ၾကဥ္လည္ကာ စိုးရိမ္ပူေဆြးငုိေၾကြးရျခင္းတည္းဟူေသာ ညစ္ႏြမ္းျခင္းသေဘာရွိပါလၽွက္ ထိုသို႔ျဖစ္ရွိေရးကိုသာ ရွာမွီးျခင္းသည္မျမတ္ေသာရွာမွီးျခင္းျဖစ္၏။ ယင္းသို႔ေသာ ျဖစ္-အို-နာ-ေသ စိုးရိမ္ ပူေဆြးညစ္ႏြမ္းေရးတရားတို႔ဆုိသည္မွာ သား၊ မယား၊ ကၽြန္၊ သိုး၊ ဆိတ္၊ ၾကက္၊ ဝက္၊ ဆင္၊ ျမင္း၊ ေရႊ၊ ေငြ စေသာ လူသံုးပစၥည္းတို႔သာတည္း။ ထိုဝတၳဳအာ႐ုံကာမဂုဏ္တို႔ကို တပ္မက္စြဲလန္း မူးေမ႔သက္ဝင္ကာ ရွာမွီးေနၾကျခင္းသည္ မျမတ္ေသာရွာမွီးျခင္းသာ ျဖစ္၏။
 
ျမင့္ျမတ္ေသာရွာမွီးျခင္းကား . . . ယင္းကဲ့သုိ႔မဟုတ္။
ထုိျဖစ္ျခင္း၊ ပ်က္ျခင္း ေဖာက္ျပန္မႈအစဥ္၊ တခန္းရပ္အားျဖင္႔ မရပ္မနားတရစပ္ၾကဥ္လည္ကာ စိုးရိမ္ပူေဆြးငုိေၾကြးရျခင္း၊ညစ္ႏြမ္းျခင္းသေဘာစသည္တုိ႔၏ အျပစ္တုိ႔ကုိ႐ႈကာ ၎တို႔မွလြတ္ကင္းသည္႔ အၾကြင္းမဲ႔လံု႔လကုန္ရာနိဗၺာန္ကို ရွာမွီး ျခင္းေပတည္း။
 
ယင္းရွာမွီးျခင္း ႏွစ္မ်ဳိးကုိ ဆရာက ရွင္းျပၿပီးခ်ိန္၌ ေခါင္းထဲတြင္ ေတြးစရာေလး မ်ား ေပၚလာသည္ႏွင့္တၿပိဳင္ နက္တည္း မိမိဘာသာမိမိ မွတ္စုေလး အတုိခ်ဳပ္ထုတ္လုိက္မိပါသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ ပထမ အခ်က္ျဖစ္ေသာ အနရိယပရိေယသနဆုိသည့္ အခ်က္ကုိ Development ဟူသည့္ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေတးမွတ္ထားလုိက္ၿပီး ဆန္႔က်င္ဘက္ ဒုတိယအခ်က္ျဖစ္သည့္ အရိယပရိေယသန အခ်က္ကုိ Detachment ဟု မွတ္ထားလုိက္မိပါသည္။
 
ဟုတ္ပါသည္။ ေလာကတြင္းရွိ ပုပုရြရြသတၱ၀ါတုိ႔တြင္ လူသားသည္ အသိဉာဏ္ရွိသူပီပီ မိမိတုိ႔၏ဘ၀အသက္ရွင္ရပ္တည္ႏုိင္ေရးအတြက္ အပတ္တကုတ္ ႀကံစည္ေတြးေခၚၾက၏။ ႀကိဳးစားအား ထုတ္ၾက၏။ တီထြင္ဆန္းသစ္ၾက၏။ ဤသုိ႔ဤပုံျဖင့္ BC 600 ခန္႔တြင္ ဂရိႏုိင္ငံမွ စတင္ကာ အေနာက္တုိင္း ဒႆနပညာရပ္သည္ ေပၚေပါက္လာခဲ့၏။ ဤေနရာ၌ ဒႆန= Philosophy ဟူသည္မွာ ဂရိဘာသာ စကားမွ ဆင္းသက္လာပါသည္။ အဓိပၸာယ္အားျဖင့္ ဉာဏ္ပညာကုိ ႏွစ္သက္ျမတ္ႏုိးျခင္း (love of wisdom) ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။
 
ယင္းအေနာက္တုိင္း ဒႆနပညာရပ္ျဖင့္ ဂရိေတြးေခၚရွင္တုိ႔သည္ ျပႆနာအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ေျဖရွင္းခဲ့ၾကပါ သည္။ ထုိသုိ႔ေျဖရွင္းရာ၌လည္း ေရွးဦးဂရိေတြးေခၚရွင္တုိ႔သည္ သာမန္ျပႆနာရပ္မ်ားကုိသာတင္ျပ
ေဆြးေႏြးႏုိင္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေနာက္ပုိင္းတြင္ ပုိမိုခက္ခဲနက္နဲေသာ ျပႆနာရပ္မ်ားကုိ တင္ျပေဆြးေႏြးႏုိင္ ခဲ့ၾကေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယင္းတုိ႔၏ အေတြးအေခၚသမုိင္းတြင္ တုိးတက္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကုိ ထင္ထင္ရွား ရွားေတြ႔ရေပသည္။ ထုိေတြးေခၚရွင္ႀကီးမ်ားသည္ အမွန္တရားကုိ လုိလာႏွစ္သက္ၾကသူမ်ားပီပီ အမွန္တရားကုိ ျမတ္ႏုိးၾက၏။ ရွာေဖြၾက၏။ ထုိသုိ႔ရွာေဖြရာတြင္လည္း သူတုိ႔သည္ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚ တတ္ၾကေပသည္။ ယင္းေခတ္ကုိ Ancient Greed ဟု သတ္မွတ္ၾကပါသည္။ Thailes, Anaximander စေသာ ေတြးေခၚရွင္တုိ႔၏ ေခတ္ပါ။ ထုိ႔ေနာက္ BC- 500 ခန္႔မွာေတာ့ ေဆာ့ကၠရတၱီး (Socrates)၊ ပေလတုိ (Plato)၊ အာရစၥတုိတရ္ (Aristotle)စတဲ့ ဆုိဖစ္ (Sophists) မ်ားေပၚေပါက္လာခဲ့ၾကပါသည္။ ထုိမွေနာက္ တြင္ Middle Age၊ Modern Age ႏွင့္ Contemporary (western Philosophy ) မ်က္ေမွာက္ေခတ္အထိ အေတြးေခၚရွင္မ်ား တုိးထြက္လာခဲ့ၾကပါသည္။ Middle Age မတုိင္မီအခ်ိန္ ဆုိဖစ္ဆုိသူမ်ား ေပၚေပါက္ လာပုံကုိ ေလ႔လာၾကည့္မည္ဆုိပါက ဂရိႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး အစရွိေသာ အေျခအေနအရပ္ရပ္တုိ႔ႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ေနေၾကာင္း ေတြ႔ရပါမည္။ ထုိအခ်ိန္၌ ဂရိတြင္ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနမ်ား ေျပာင္းလဲေနၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပုိင္းတြင္လည္း အာဏာရမႈးမတ္မ်ားသည္ လူအမ်ားစု၏ အခြင့္အေရးမ်ားကုိ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ျခယ္ၾကေသာေၾကာင့္ လူအမ်ားစုက မခံႏုိင္သျဖင့္ ေတာင္းဆုိလာၾက၏။ ထုိမွ တဆင့္ဆင့္ အထက္တန္းလႊာမူးမတ္မ်ား အာဏာက်ဆုံးၿပီး ေအသင္ၿမိဳ႕၌ ဒီမုိကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္း လာခဲ့ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ထုိသုိ႔ေပၚေပါက္လာေသာ ဒီမုိကေရစီသည္ စည္းကမ္းမရွိခဲ့ေပ။ ထုိအခ်ိန္မွစတင္၍ ဂရိတုိ႔သည္ သိပၸံႏွင့္ ဒႆနပညာကုိ လုိက္စားၾက၏။ ဘာသာေရးႏွင့္ ထုံးဓေလ႔အယူအဆမ်ားကုိ ဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္ၿပီး ေခတ္ႏွင့္အညီ အသိပညာ၊ အတတ္ပညာတုိ႔ကုိ လုိလုိလားလားရွာမွီးလာၾက၏။
 
ထုိသုိ႔ကူးေျပာင္းလာေသာအခါ၌ ႏုိင္ငံေရးက်င့္ထုံးဥပေဒမ်ားလည္း ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံေရးလုပ္ငန္းရပ္မ်ားတြင္ မည္သူမဆုိ ေခတ္ပညာတတ္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံေရးအရာ၌ ကၽြမ္းက်င္ျခင္း၊ စကားအေဟာအေျပာေကာင္းျခင္း စေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားျပည့္စုံပါက ရာထူးမ်ားရ၍ ဌာနအႀကီးအကဲမ်ားျဖစ္လာႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပညာတတ္လူငယ္မ်ားက ထုိအခြင့္အေရးမ်ဳိးကုိ ရည္မွန္းခ်က္ထားလာၾကသည္။ လူငယ္မ်ား ႏုိင္ငံေရး လုပ္ေဆာင္လုိစိတ္ ျပင္းထန္လာၾက၏။ သုိ႔ေသာ္ ေမွ်ာ္လင့္ထားေသာ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္သုိ႔ ၀င္ေရာက္ ဖုိ႔ရန္အတြက္ကား ေခတ္ပညာ အရပ္ရပ္ကုိ တက္ေျမာက္ဖုိ႔ရန္ကား လုိေသး၏။ ထုိအခ်ိန္ထုိအခါတြင္ပဲ လူငယ္လူရြယ္မ်ား လုိလားေတာင့္တအပ္ေသာပညာရပ္မ်ားကုိ သင္ၾကားေပးမည့္ ဆုိဖစ္ဆုိသူမ်ား လည္း ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ဤ၌ ဆုိဖစ္ဟူေသာ စကားလုံးတြင္ ပညာရွိႀကီးမ်ား၊ ပါရဂူႀကီးမ်ားဟူေသာ အဓိပၸာယ္ရွိသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဆုိဖစ္မ်ားသည္ အမွန္တကယ္ အေမွ်ာ္အျမင္ပညာႏွင့္ျပည့္စုံေသာ ပညာရွင္ႀကီးမ်ားကား မဟုတ္ေပ။ အမွန္တရားကုိ ရွာလုိေသာ ဒႆနပညာရွင္ႀကီးမ်ဳိးလည္း မဟုတ္ေပ။ လက္ရွိအေျခအေနကုိ အခြင့္ေကာင္းယူ၍ ကုိယ္က်ဳိးကုိသာ အဓိကထားသည့္ သေဘာတရားအယူအဆမ်ား ကုိ သင္ၾကားပုိ႔ခ်ေပးေသာ ဆရာမ်ားသာျဖစ္သည္။
 
ထုိေခတ္မ်ားမွသည္ တျဖည္းျဖည္းစတင္ခဲ့ေသာ သိပၸံပညာသည္ ယေန႔ ေခတ္အခါသုိ႔ေရာက္ရွိလာေသာ အခါ လူသားအားလုံးတုိ႔၏ ေလးစားအားထားရာ၊ ခုိကုိးရာျဖစ္လာခဲ့၏။ ထုိသုိ႔ျဖစ္လာသည္ အားေလွ်ာ္စြာပင္ လူသားတုိ႔၏ ရည္မွန္းခ်က္သည္လည္း သိပၸံပညာ၏ လွပ၊ ထူးဆန္းေသာ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈမ်ားေနာက္ကုိ တေကာက္ေကာက္လုိက္ရင္း လုိက္ရင္း လုိက္လာၾကရာမွသည္ ကမၻာသည္ပင္ ရြာအျဖစ္သုိ႔ေရာက္ရွိလာ ခဲ့ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ ႏုိင္ငံေရးစသည္တုိ႔သည္ လည္း ေျပာင္းလည္းလာၾက၏။ ႏႈိင္းယွဥ္ခံစားလာႏုိင္ၾက၏။ သူ႔ထက္ငါ အလုအယက္တုပယွဥ္ၿပိဳင္လာၾက၏။ သုိ႔ျဖစ္၍ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံမွသည္ ၿမိဳ႕ျပ ေက်းလက္ လူ႔အသုိင္းအ၀ုိင္းမ်ားအထိ သူ႔ထက္ငါ သာလြန္ေစရန္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားျဖစ္လာၾက၏။ ယင္းသုိ႔ သူ႔ထက္ငါ သာေစရမည္ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ၊ ကုိယ့္လူမ်ဳိး၊ ကုိယ့္အသုိင္းအ၀ုိင္း၊ ကုိယ့္မိသားစု ေကာင္းစားေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ၾကရာမွာလည္း လူတုိင္းကုိယ္စီ ေအာင္ျမင္ေနၾကသည္ကား မဟုတ္။ ဘ၀ဆုိသည့္ တုိက္ပြဲၾကားမွာ ေအာင္ျမင္သူမ်ား ရွိသကဲ့သုိ႔ က်႐ႈံးသူမ်ားမွာလည္း အပုံအပင္ ထုႏွင့္ေဒးပင္။ သုိ႔ေသာ္ ရပ္တန္႔၍ကား မသြား မိမိတုိ႔အလုိရွိ အပ္ေသာ၊ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျဖစ္ေသာ၊ အားထားရာျဖစ္ေသာ ရာထူး၊အာဏာ၊ ဂုဏ္သိရ္၊ စီးပြားဥစၥာ မ်ားေနာက္သုိ႔ လုိက္ၿမဲကားလုိက္လ်က္ရွိ၏။ ေကာင္းေသာနည္းလမ္း၊ မေကာင္းေသာနည္းလမ္း စသျဖင့္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိး စိတ္ကူးအဖုံအဖုံတုိ႔ျဖင့္ Development နယ္ပယ္ထဲတြင္ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ တုိးတက္ေရးအတြက္ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားလာရင္း စိတ္ဓာတ္တုိ႔သည္လည္းပဲ တျဖည္းျဖည္း ပ်က္ျပားလာခဲ့ၾကေလသည္။
 
တစ္ဖန္ အေနာက္တုိင္း ဒႆနမ်ား ေပၚေပါက္လာသကဲ့သုိ႔ အေရွ႕တုိင္း တရုတ္၊ အိႏိၵယ စေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္လည္း ဒႆနပညာရွင္အမ်ားအျပားေပၚေပါက္ခဲ့ၾကေလသည္။ ဤတြင္ အိႏၵယဒႆန ပညာရွင္မ်ားအေၾကာင္းကုိ ဆုိခ်င္ပါသည္။ အိႏိၵယႏုိင္ငံတြင္ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာမွသည္ ေပၚေပါက္ ခဲ့ေသာ ေ၀ဒက်မ္းဂန္မ်ားရွိ၏။ BC- 600 ခန္႔တြင္ ထုိေ၀ဒက်မ္းအစဥ္အလာကုိ လက္မခံေသာ ဂုိဏ္းႀကီး သုံးခုေပၚေပါက္ခဲ့ပါသည္။ ထုိဂုိဏ္းႀကီးသုံးဂုိဏ္းမွာ 

၁။ စာရာ၀ကအေတြးအေခၚဂုိဏ္း (Cārvāka — materialism)
 
၂။ မဟာ၀ီရ (ဂ်ိန္းဂုိဏ္း) Mahavira (599–527 BCE) — heavily influenced Jainism, the 24th Tirthankara of Jainism ႏွင့္
 
၃။ သိဒၶတၳေဂါတမ (ဗုဒၶဘာသာဂုိဏ္း) Siddhartha Gautama (circa 563–483 BCE) — founder of Buddhism တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။
 
ထုိသုံးဂုိဏ္းအနက္ စာရာ၀ကဂုိဏ္းသည္ အိႏိၵယအေတြးအေခၚပညာရွင္မ်ားမွ ဆက္သက္လာၿပီး အမ်ားေပါင္းစုတည္ေထာင္ထားေသာ ဂုိဏ္းျဖစ္၏။ ယင္းဂုိဏ္း၏ အယူ၀ါဒမွာ ႐ုပ္တရားအဓိက၀ါဒျဖစ္၏။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အိႏိၵယသုေတသီမ်ားကလည္း စာရာ၀ရ ဆုိသည္မွာ ႐ုပ္၀ါဒီ ဟု အဓိပၸာယ္ရေၾကာင္း ဆုိၾက၏။ စာရာ၀ကဂုိဏ္းသားတုိ႔သည္ ေ၀ဒက်မ္းဂန္မ်ားကုိသာမက အျခားအျခားေသာ က်မ္းဂန္မ်ားကုိ လည္း ယုံၾကည္လက္ခံျခင္းမရွိၾကေပ။ ၎တုိ႔၏ အဆုိအရ ေလာက၌ ၀ိညာဥ္ဟူ၍ မရွိ၊ သိမႈခံစားမႈ စသည္ မွာလည္း ႐ုပ္တရား၏ အရည္ေသြးတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ မွတ္ယူကာ ဓာတ္ႀကီးေလးပါးကုိ အဓိကထားေသာ ၀ါဒျဖစ္ပါသည္။ ယင္းစာရ၀က၀ါဒကုိ ကြန္ျမဴနစ္၀ါဒဟု သတ္မွတ္မည္ဆုိပါက သတ္မွတ္ႏုိင္လိမ့္မည္သာ။
 
တဖန္ နိဂ႑နာဋပုတၱေခၚ မဟာ၀ီရ တည္ေထာင္ထားေသာ ယေန႔ထိတုိင္ ထင္ရွားရွိေသာ ဂ်ိန္းဂုိဏ္းသည္ ပုဂၢိဳလ္၊ သတၱ၀ါတုိ႔အား ဘုရားသခင္မွ ဖန္ဆင္းသည္ဟူေသာ အယူကုိ လက္မခံေသာ ဂုိဏ္းျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ယင္းဂ်ိန္းဂုိဏ္းသည္ကား အတၱရွိသည္ဟူေသာ အယူကုိ လက္ခံေသာဂုိဏ္းျဖစ္၏။ ထုိဂုိဏ္း၀င္ ပုဂိၢဳလ္တုိ႔၏ ေနာက္ဆုံးရည္မွန္းခ်က္မွာ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေရးပင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔အတူ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ရည္ရြယ္ၿပီး ေနာက္ထပ္ ထြက္ေပၚလာေသာ ဂုိဏ္းမွာ သိဒၶတၳေဂါတမ ဟုေခၚေသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ တည္ေထာင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ဗုဒၶဘာသာဂုိဏ္းပင္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာသည္ ဖန္ဆင္းမႈ၀ါဒကုိ လက္မခံသလုိ အတၱကုိလည္း လက္မခံေပ။ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ကား သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေရးပင္ျဖစ္၏။
 
ဤတြင္ တင္ျပခ်င္သည္မွာ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ 45 ၀ါပတ္လုံး ေဟာၾကား ခဲ့ေတာ္မူေသာ ေဒသနာေတာ္မ်ားကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္မည္ဆုိပါက သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေရးကုိသာ အဓိကထားေသာ ေဒသနာေတာ္မ်ားကုိ အမ်ားဆုံးေတြ႔ၾကရမည္သာျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္ကုိယ္တုိင္သည္ပင္ ယေန႔ေခတ္တြင္ အာသာငမ္းငမ္းျဖစ္ေနၾကေသာ မင္းစည္စိမ္ဟူေသာ စည္းစိမ္၊ ဥစၥာမ်ားကုိ စြန္႔လႊတ္ကာ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေရးလမ္းစဥ္ကုိ ပဓာနထားခဲ့ေပသည္။ ဘုရားရွင္သည္သာမက ေနာက္လုိက္ သာ၀ကမ်ားသည္လည္း ျဖစ္၊ အုိ၊ နာ၊ ေသ ပူေဆြးေသာက အစဥ္တုိ႔၏ က်က္စားရာ သံသရာတခြင္မွ လြတ္ေျမာက္မႈအတြက္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ေတာ္မူခဲ့ၾကသည္ကုိ သမုိင္းေၾကာင္းကုိ ျပန္လည္ၾကည့္႐ႈျခင္း အားျဖင့္ သိသာႏုိင္ေပသည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆုိရေသာ္ အေနာက္တုိင္းဒႆနပညာရွင္မ်ားနည္းတူ အေရွ႕တုိင္း၌ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ပညာရွင္မ်ားသည္ ႐ုပ္၀တၳဳ တုိးတက္မႈကုိ ဦးစားမေပးဘဲ ဘ၀လြတ္ေျမာက္ေရးလမ္းစဥ္ကုိ အဓိက ဦးစားေပးခဲ့ၾကသည္။
ထုိသုိ႔ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ Attachment ျဖစ္စရာအားလုံးကုိ Detachment ျဖစ္ေအာင္လုပ္ ၿပီး ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ေသာ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ ယေန႔ေခတ္ (႐ုပ္၀တၳဳႀကီးစုိးတုိးတက္ေသာေခတ္)တြင္ မည္မွ်ပင္တုိးပြား လာသည္ဟုဆုိေစကာမူ မလူးသာအလြန္႔သာ အေနအထားသုိ႔ေရာက္ေနမည္မွာေတာ့ ဧကန္ပင္ျဖစ္၏။ ဗုဒၶဘာသာအမည္ခံႏုိင္ငံ၊ တုိင္းျပည္၊ လူမ်ဳိး အားလုံးသည္ပင္ Development သေဘာတရားႏွင့္ မကင္းႏုိင္ၾက။ အနည္းႏွင့္အမ်ားထိေတြ႔ေနၾကရ၏။ သုိ႔ေသာ္ Development ျဖစ္ျခင္းအေပၚမွာ တပ္မက္ တြယ္တာမႈမ်ဳိး နည္းပါးေအာင္ ႏွလုံးသြင္းႏုိင္မည္ဆုိပါက ေကာင္း၏။ အကယ္၍ ႏွလုံးမသြင္းႏုိင္ပါကမူ ဗုဒၶဘုရားရွင္ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ခဲ့ေသာ လြတ္ေျမာက္ေရးလမ္းသည္လည္း က်ဥ္းေျမာင္းသြားေပေတာ့မည္။ ထုိသုိ႔ က်ဥ္းေျမာင္းသြားမည္ဆုိပါက အေနာက္တုိင္း ဒႆနသည္လည္း တုိးတက္လာမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္၏။ ဤသုိ႔ဆုိလ်င္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ ၀ါဒသည္လည္း…ဘယ္လဲ? ဘာလဲ? ဆုိတာကုိ ေမးခြန္းထုတ္ရေပေတာ့ပါမည္။
 
အထက္တြင္ ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း အေရွ႕တုိင္း ဒႆန ( Detachment )ႏွင့္ အေနာက္တုိင္း ဒႆန (Development) ႏွစ္မ်ဳိးကုိ ၿခဳံငုံသုံးသပ္မည္ဆုိပါက ယင္းတုိ႔ ႏွစ္မ်ဳိးလုံးသည္ပင္ လူသားတုိ႔အတြက္ လုိအပ္ခ်က္ကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္းစြမ္းရွိသည္ကုိ ေတြ႔ရေပမည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ စည္းစိမ္ဥစၥာ၊ ရာထူးဂုဏ္သိရ္၊ အၿခံအရံမ်ားစြာႏွင့္ ျပည့္စုံေနေသာ လူတစ္ေယာက္အေနျဖင့္ ေလာကအလည္တြင္ တင့္တယ္ေနမည္၊ အခုိက္အတန္႔အားျဖင့္ အတုိင္းအတာတခုအထိ လုိအင္ဆႏၵျပည့္၀ေနေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း Development သေဘာတရားသည္ လူသားတုိ႔အတြက္ လုိအပ္ခ်က္ ကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ေသာအရာ၊ လူသားတုိ႔ အာသာငမ္းငမ္းျဖစ္ကာ လုိလားႏွစ္သက္ေသာ အရာအျဖစ္ ရပ္တည္ၿပီးေနရာယူခဲ့ဟန္တူပါသည္။ ထုိ Development ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ Detachment သေဘာတရားသည္လည္းပဲ ထုိလမ္းစဥ္အတုိင္း က်င့္ႀကံမည္ဆုိပါက လူသားတုိ႔အတြက္ ေက်နပ္ႏွစ္သက္ စရာပင္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန္မာန တရားမ်ားကုိ ေခါင္းပါးေအာင္ တဏွာ၊ ရာဂတရားမ်ားကုိ အေစးမကပ္ႏုိင္ေအာင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ထားသူအဖုိ႔ ထုိတရားမ်ားကုိ အေျခခံၿပီး ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပူေဆြးေသာက၊ ဗ်ာပါဒတရားမ်ားသည္လည္း ျဖစ္ခြင့္မရွိေတာ့သည့္အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းသြားမည္သာ။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း ေရွးသူေတာ္ေကာင္းမ်ားသည္ Detachment သေဘာတရားကုိ ဦးစားေပးက်င့္သုံးခဲ့ဟန္တူပါသည္။
 
မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ဤ ဒႆနႏွစ္မ်ဳိးကုိ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ေရြးခ်ယ္သူအေပၚ၌သာ မူတည္ၿပီး မိမိ၏ ရည္မွန္းခ်က္ကုိ အထေျမာက္ေအာင္ျမင္ျခင္းသုိ႔ေရာက္သည့္တုိင္ေအာင္ အသုံးခ်သြားမည္ဆုိပါက အက်ဳိးေက်းဇူးအေနျဖင့္ကား ခံစားၾကရမည္သာတည္း။ သုိ႔ေသာ္ အစစ္ႏွင့္အတု၊ အမွန္ႏွင့္အမွား၊ တဒဂၤႏွင့္ထာ၀ရကုိကား ခြဲျခားသင့္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘ၀သံသရာကုိ ခဏစံစရာႏွင့္ အလဲအလွယ္ မလုပ္မိေစရန္ သတိထားၿပီး ဘ၀ခရီးၾကမ္းကုိ ေလွ်ာက္လွမ္းသင့္ေပေတာ့ပါသတည္း။

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More